Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Workshop 10 juni Datajournalistik

Workshopledare Kristoffer Örstadius, reporter (DN), och Daniel Lapidus, utvecklare och konsult (Lapidus Interactive AB).

Kristoffer visar hur man använder SQL i det journalistiska arbetet: Hur gör man databaskörningar med SQL? Hur fungerar alla kommandon?

Daniel Lapidus introducerar Javascript,
och fokusera på bland annat D3 och Angular.

Fajkhack 2014 avgjort

Vinnarna Fajkhack 2014
Bästa nyhet: Lärarnas Tidning feat.TV4 (combolag)
Bästa applikation: Sveriges Radio
Bästa visualisering: Sveriges Radio


Hör vinnarlagens reaktioner!

Bästa nyhet: Lärarnas Tidning feat.TV4 (combolag)
Lotta Holmström
Niklas Arevik
Enikö Koch
David Hall

Bästa applikation: Sveriges Radio
Yasmine El Rafie
Tobias Löfgren
Christoffer Malm
Sascha Granberg
Liv Widell
Evalisa Wallin

Bästa visualisering: Sveriges Radio

Den 10-11 Maj gick Fajkhack av stapeln för tredje gången. Fajkhack är ett hackathon i datajournalistik för journalister, utvecklare, grafiker, etc. Deltagarna får 24 timmar på sig att dyka ner i ett dataset och komma upp igen med en nyhet, en visualisering eller en nyhetsapplikation.

Syftet är dels att öppna ögonen för hur man kan göra journalistik av data, dels sporra till nytänkande om hur man kan presentera journalistik på webben.

Inledande dragningar och presentation av data:

Presentationer av lagens bidrag, ca 5 min per lag:

Prisutdelning:

CartoDB med Tommy Kaas

Efter lunch har vi nu satt igång med CartoDB.

Den danske journalisten Tommy Kaas från Kaas och Mulvad leder workshopen.

CartoDB är inte gratis, men under workshopen skapade vi konton för att prova på programmet gratis. Tommy belyste bland annat skillnader och likheter med Googles kartverktyg och gick grundligt igenom olika grafiska valmöjligheter som finns i CartoDB.

Video från workshopen
https://sh-medieteknik.solidtango.com/live/track-1

Tommy visade också ett exempel som han nyligen arbetat med där han främst använt Google Fusion men också qGIS för att skapa en shapefil och göra merge på data. Istället för Google Fusion kunde han använt CartoDB. Se exemplet här: http://journalisten.dk/alder

Här följer några kompletterande svar på frågor och länkar som Tommy skickat mig i efterhand:

ændring af kortets udseende – kunne man ændre både størrelse og farve på én gang?

Svaret og forklaringen har jeg skrevet i en mini-tutorial som et blogindlæg på vores hjemmeside. Jeg håber, at du vil videresende den til kursisterne sammen med de øvrige link nedenfor.

http://www.kaasogmulvad.dk/2014/04/spraeng-rammerne-med-cartodb/

Vil man ændre basekort, er her CartoDB’s egen forklaring i en lille video:

http://developers.cartodb.com/tutorials/custom_basemaps.html

Der bliver i videoen nævnt nogle xyz-filer, man skal bruge. I nedenstående blogpost er der link til xyz-filer for OpenStreetMaps og for de to Stamen-kort, Toner og Watercolour.

http://jacekgrebski.wordpress.com/2013/01/16/open-street-maps-and-stamen-tiles-for-cartodb-in-xyz-formation/

CartoDB har også begyndt på en serie mere målrettede undervisningsvideoer. Foreløbig er der kun lavet en enkelt, men der skulle komme flere. De kan findes på http://academy.cartodb.com/

Vi mjukstartade och provade bland annat att förändra etiketter där man bara behöver kunna pyttelite html för att ändra texten i den ruta som användaren kan klicka upp.

Under workshopen fick deltagarna också skapa egna kartor baserat på ett dataset med Stockholms skolor och ett antal variabler. Den tredje delen av workshopen gick bland annat ut på att förfina legends baserat på ett dataset om öldrickande i Sverige.

Därefter gick vi över till hur man kombinerar flera skapade kartor genom att lägga till lager och hur man gör merge i CartoDB. Allra sist visade Tommy hur man skapar en rörlig visualisering som förändras över tiden.

 

QGIS med Michael Schröder

Idag kör vi workshop i QGIS och CartoDB. Först ut är Michael Schröder från GIS-gruppen och efter lunch kommer Tommy Kaas, från Kaas och Mulvad.

Video inspelning med Michael Schröder i ett par olika avsnitt:

Det data som vi arbetade med under workshopen bestod av ganska tunga dataset, bland annat från länstyrelsen, valmyndigheten och naturvårdsverket. På frågan om var man själv kan hitta den här typen av data tipsade Michael om portalen http://www.geodata.se/ och http://www.openstreetmap.org/  samt respektive producent av data. Det går även att komma långt med google och att söka på .shp För att inte shapefilen ska krascha behövs dock tre filer, .shp, .shx och .dbf

Den karta från lantmäteriet som användes i övningen är gratis i rasterformat, men man måste fortfarande söka för nyttjanderätt till kartan.

Handledningen till passet finns här:

Introduktion_till_QGIS

 

Datajournalistik uppmärksammas i Expressen

I en uppföljning av Guldspaden till Kristoffer Örstadius på Dagens Nyheter har Expressen upptäckt datajournalistik. I en artikel under vinjetten ”Dokument” beskriver Expressen hur Kristoffer arbetat systematiskt med datajournalistiska metoder för att göra sin serie om förfallet i den svenska skolan. I artikeln intervjuas också projektledaren Ester Appelgren om utvecklingsprojektet Datajournalistik.

Läs mer på: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/orsakerna-till-den-svenska-skolkrisen/

Snart dags för journalistiskt hackathon!

Om drygt en månad, den 10-11:e maj är det dags för FajkHack. Det är tredje året i rad som föreningen Fajk tillsammans med oss i projektet anordnar ett journalistiskt hackathon på Södertörns högskola.

Evenemanget är en slags tävling där journalister och utvecklare tillsammans under 24 timmar jobbar med datajournalistik. När de 24 timmarna har gått preseterar alla tävlande lag sina bidrag och vinnare utses. Varje år har vi haft inspirationstalare som inleder hackathonet och experter som går runt och hjälper lagen i den mån det behövs. Det serveras också generöst med mat och fika under hela evenemanget.

Första året arbetade deltagarna med Stockholms Stads öppna data. Andra året var det Naturvårdsverkets öppna data och i år är temat val (EU, riksdag, landsting och kommun).

På Fajks blogg finns mer information om FajkHack och även ett anmälningsformulär.

IMG_1050 IMG_1142 IMG_1132 IMG_1092

 

Onödiga appar för sociala medier-research

Någon självklar definition av datajournalistik finns inte. Sociala medier, som jag själv arbetat med journalistiskt i flera år, kan med fördel också räknas hit.

Fler seminarier på Nicar än jag förväntat mig handlade om gammal hederlig research i sociala medier. Mandy Jenkins  och Robert Hernandez höll en på speed och drog i expressfart igenom en mängd coola appar och flashiga tjänster som TwXplorer, Topsy, Banjo och Geofeedia för att hitta tweets, bilder och andra inlägg från personer som befinner sig där något dramatiskt hänt.

Personligen tycker jag att sådana tjänster sällan funkar särskilt bra. Min egen erfarenhet är att det bästa oftast är att använda Twitters, Facebooks och Linkedins egna sökfunktioner, i stället för diverse appar som använder deras API:er.

Det var skönt att även höra föreläsaren Samantha Sunne säga det på sin dragning några dagar senare. Hon dissade till exempel Banjo, som jag verkligen inte fått ut något journalistiskt vettigt av trots flera rekommendationer.

Men Samantha Sunne påminde också att det på Twitter inte är särskilt effektivt att använda advanced search-fältet, utan bättre att i stället använda operators direkt i det vanliga sökfältet, typ: #nicar14 lang:sv near:baltimore since:2014-02-26 until:2014-03-02.

Rent teoretiskt bör du då få upp tweets skrivna på svenska från Nicarkonferensen, dock bara de som aktivt geotaggat sig där, något de flesta tyvärr inte gör. Vilket bevisar att sociala medier-research inte är någon exakt vetenskap (testa att bara skriva #nicar14 lang:sv så får du nog upp några resultat i alla fall).

Att döma av en del utrop i salongen när Mandy Jenkins och Robert Hernandez visade Facebooks nya sökmotor Graph Search är den en väl förborgad hemlighet även bland amerikanska journalister, trots att den är default för alla amerikanska Facebookanvändare.

Det har nämligen varit mitt allra bästa enskilda researchtips i sociala medier det senaste halvåret: Ändra språk i din Facebook under inställningar till US English, och du kommer att kunna göra sökningar av typen ”People from Sweden who live in Kyiv, Ukraine” för att hitta ögonvittnen till dramatiska händelser eller ”Men who are married to men and live in Dalarna” för att hitta case.

Linkedin, underskattad för att göra personresearch bland journalister, togs också upp en del. Här fick jag också lära mig något nytt: Om man går med i gruppen Linkedin for Journalists och medverkar på en halvtimmes webbseminarium får man gratis premiummedlemskap i Linkedin, med utökade sökmöjligheter. Ska genast undersökas!

Tobias Brandel/SvD

Samlade tankar

Så var Nicar över för den här gången. Och för andra året i rad åker jag hem med både hopp och förtvivlan.

Förtvivlan för att det känns som att jag ligger lååångt efter med mina kunskaper i kod då man sett så många som är så otroligt duktiga på det de gör och väldigt kreativa med det.

Men samtidigt också hopp då man har mer inspiration än någonsin att fortsätta lära sig och bli bättre och till slut kunna göra något man faktiskt har nytta av själv. Ser verkligen fram emot att gå igenom en massa tipsheets när jag kommer hem.

Det jag egentligen redan visste men som blev ännu tydligare under konferensen var att hands-on sessionerna var de som verkligen gav någonting som man kommer ha nytta av sedan. Jag tror att vi som utlänningar generellt inte får ut lika mycket av alla paneler då det är så mycket man pratar om och exempel som visas som är väldigt specifika för USA. Men självklart har det funnits några intressanta diskussioner, som till exempel en om vad man gör när det inte finns data. Matt Waite, Meghan Hoyer och Sarah Cohen hade alla lite olika exempel de visade och intressanta idéer att ta med sig. Framför allt Matts tankar kring sensorer tycker jag var intressant.

Mina topp tre saker från konferensen:

  1. ArcGIS – jag hoppas verkligen att jag får tag på en subscription när jag kommer hem, då blir det karta av.
  2. QGIS – Gratisverktyget som jag kommer använda direkt när jag kommer hem.
  3. Twine – Textbaserat verktyg för att bygga interaktiva nyhetsspel. Kan vara riktigt informativt och jag kommer verkligen försöka att få till något i det här verktyget när jag kommer hem.

Mikael Tjernström, Mittmedia

”Go go go! Ni har 90 sekunder kvar, ge mig fakta!”

Att delta i workshoppen In the hotseat with breaking news med Jaimi Dowdell och Megan Luther från IRE, gav en känsla av hur det kan låta på en amerikansk nyhetsredaktion mitt under brinnande nyhetsläge.

Vi hade fått tips om en explosion på en fabrik. 40 minuter senare hade vi med effektiv research uppgifter om tidigare incidenter och om vilka kemikalier som fanns på platsen. Vi hade också en lång lista med källor att kontakta, med allt från nödvändiga myndighetspersoner,
nuvarande och tidigare anställda, till målsägande i tvister med företaget.

Att lägga tiden på research när det smäller till kan vara det som får din redaktion att göra de bästa uppföljningarna och hittar det som de andra inte har, var beskedet från Jaimi Dowdell och Megan Luther.

Are you freaked out yet? är en fråga som flera föreläsare ställt när de presenterat vad vi kan hitta i floden av tweets, uppladdade bilder och inlägg på sociala forum.

Många gånger kan det vara det vi inte hittar som är mest intressant, något ProPublicas granskning How to get censored on Weibo visade. Hundra miljoner inlägg postas på Kinas twitter varje dag, de hittade och byggde en historia på det som raderades.

Med opengraph har Facebook gjort sina användare till en öppen katalog och endast fantasin (och sekretessinställningar) sätter gränserna.

Sökningar på Linked in ger en möjlighet att navigera bland anställda, och tidigare anställda, på de företag du är intresserad av att granska. Och de geokoder som vi delar med oss av i bilder och inlägg på nätet ger redaktioner stora möjligheter att hitta ögonvittnen från
platser där det bränner till.

Men paranoian är din bästa vän, har jag fått lära mig under konferensdagarna. Det är viktigt att kritiskt ifrågasätta uppseendeväckande resultat när du hanterar data. Det är viktigt att
tänka på vad du själv delar med dig av. Och det är viktigt att hantera de källor du hittar på sociala medier med samma skepsis som tipset från den som ringer in till redaktionen.

Samantha Sunne från NPR delade på sin föreläsning How to feel like you’re hacking without really doing it med sig av två verktyg som hjälper dig att undvika de värsta fällorna för bilder.

På sajten fotoforensics.com kan du genom att enkelt klistra in bildens url kontrollera om den blivit redigerad.

Jeffreys EXIF Viewer ger dig lika enkelt tillgång till bildens metadata, med information om allt från plats och tidpunkt till vilken kamera som använts.

Här kan du läsa mer om hur du kan utnyttja webbutvecklarnas verktyg för att undersöka bilders ursprung.

/Hedvig Eriksson, SVT Pejl

Den överskattade inspirationen

En vanlig missuppfattning om datajournalistik är att det rör sig om en genre. Det är en metod. Möjlig att tillämpa på alla journalistiska genrer, från kulturjournalistik (vad sägs om en nätverksanalys av svenska teaterregissörers favoritskådisar) till klassisk kvittogranskningsjournalistik.

Själv har jag med tiden kommit att inse jag är mer intresserad av journalistiska metoder och tillvägagångssätt snarare än de resultat de utmynnar i. En kanske inte helt lyckad egenskap som reporter alla gånger, kanske någon vill invända.

Må så vara. Men om jag en gång till måste genomlida ännu en ”inspirationsdragning” om någon fantastisk artikelserie eller tjänst som The Guardian gjort (ja, i alla fall i Sverige kommer nästan alla inspirationsexempel från The Guardian), utan att få veta HUR de gjort, så stormar jag ur rummet i vredesmod.

Jag upprepar, datajournalistik är en metod. Därför är det fullständigt bortkastad tid att enbart få se det färdiga resultatet om man vill lära sig hur man gör. Tyvärr tror alltför många mediechefer att det räcker med att bjuda in någon cool typ som under en timme visar upp någon läcker journalistisk innovation, och att de egna anställda sedan på något magiskt sätt ska kunna göra samma sak.

Därför är jag mycket positivt överraskad över hur oerhört praktiskt inriktad datajournalistikkonferensen Nicar i Baltimore är, och hur få av dessa rena inspirationsdragningar som hålls här.

Större delen av lördagen tillbringade jag på en rad minikurser i programspråket SQL, där tålmodiga journalistkollegor pedagogiskt och steg för steg lärde oss andra hur vi ställer relevanta frågor till våra databaser.

Datajournalistik är en metod, eller snarare en hel uppsjö av olika metoder som har som minsta gemensamma nämnare att de involverar någon form av databehandling.

I framtiden kommer de flesta journalister (inte bara vi nördar på Nicar) behöva bemästra sådana verktyg – vid sidan av de många andra vi redan har i vår verktygslåda såsom intervjuteknik, formuleringskonst och kunskaper i offentlighetsprincipen.

Tobias Brandel/SvD

 

1 2 3 11