Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

490 Oscars-klänningar på ett bräde

red carpet

Allt här på datajournalisternas konferens CAR 2013 är inte bara siffror och programmeringskoder. Aron Pilhofer, chef för interaktiva nyheter på New York Times, valde i stället att prata om Oscars-klänningar.

Han underströk hur extremt viktigt det är att presentera nyheter tilltalande. NYT satsar stort på Oscars-galan, eftersom den är tidningens största läsardragare näst efter presidentvalen. Under årets gala sände tidningen live-tv – ”The Oscars with David & Tony” – hela kvällen. När filmen ”Lincoln” fick pris satt tidningens båda kommentatorer med Lincoln-skägg och gammaldags hatt. Twitter och Facebook var viktiga delar av presentationen.

Men snyggast var ändå ”The Red Carpet Project” – en interaktiv New York Times-sajt med 490 kvinnliga celebriteters Oscars-klänningar. Där kunde man välja att se antingen alla rosa eller alla sjöjungfru-formade klänningar mellan 1987 och 2013. Och mycket annat. Titta själv och njut:

http://www.nytimes.com/projects/oscars/red-carpet-history/

Här är några bonuslänkar med interaktiv presentation – rena godiset fakiskt – från en annan av dagens föreläsningar, med Sisi Wei från ProPublica och Tasneem Raja från Mother Jones:

http://project.wnyc.org/dogs-of-nyc/

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/health/workout-at-work/

http://www.guardian.co.uk/sport/interactive/2012/jul/23/could-you-be-a-medallist

https://www.pbs.org/newshour/adlibs/

Alla dessa länkar är hämtade från tidernas snyggaste, interaktiva konferenspresentation. Bläddra med piltangenterna och klicka på bilder med mera:

sisiwei.com/nicar-making-interactive-fun

Joachim Kerpner, Aftonbladet

Bli först att kommentera på “490 Oscars-klänningar på ett bräde

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *