Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Hatade matematik, älskade statistik

SPSS

I datajournalistikbranschen lär man sig snabbt att slänga sig med vissa identitetsskapande floskler. Som att muttra ”Jag är så trött på alla journalister som säger att de inte kan matte” och himla lite med ögonen.

Och visst är det fascinerande hur ofta det på redaktionerna närmast koketteras med dåliga matematikkunskaper. Vi är ju samhällsvetare gudbevars.

Men tillämpad matematik finns faktiskt också inom samhällsvetenskapen. Då kallar vi den statistik. Och sådan älskar journalister.

Kanske skulle ett större mått av ödmjukhet i journalistkåren vara på sin plats här. För att tala klarspråk: Är man dålig på matematik ska man inte rapportera om statistik.

Lika vanliga som pinsamma fel i nyhetsrapporteringen är statistik gjord på populationer där urvalet är okontrollerat (i allmänhet webbformulär på den egna sajten) och tal om ökningar och minskningar av partisympatier från en månad till en annan när förändringarna ligger inom felmarginalen.

På en yvig konferens av den typ som Nicar är – väldigt mycket ryms inom begreppet datajournalistik – gäller det att försöka hitta någon sorts linje i kryssandet mellan olika seminarier.

Själv har jag främst två mål med min USA-vecka. Den ena är att lära mig programspråket SQL för databashantering. Mer om det här på bloggen senare förhoppningsvis, om jag får plats på de träningssessioner jag hoppas gå på.

Det andra är att lära mig mer om statistik. På Nicar har jag under en förmiddag provat på statistikprogrammet SPSS, standard i universitetsvärlden. Förmodligen var det enda gången i mitt liv eftersom licensavgifterna på SPSS är fullkomligt hiskeliga. Men jag har också lärt mig att mycket går att göra i Excel, eller i gratisprogrammen PSPP och R.

En annan fras att svänga sig med om man vill verka hemmastad inom datajournalistiken är ”Använd för guds skull inte begrepp som p-värde eller linjär regression i en nyhetstext”. Då slutar nämligen en garanterat statistiskt signifikant andel av läsarna att läsa. Däremot måste vi som journalister själva förstå vad vi har gjort med våra siffror.

Bästa rådet för statistikbaserad journalistik kommer från Steven Rich, databasredaktör på The New York Times: Fråga alltid någon som är smartare än du. Och det är faktiskt en väldigt bra sammanfattning av essensen i hela den journalistiska yrkesutövningen.

Tobias Brandel/SvD

 

 

Bli först att kommentera på “Hatade matematik, älskade statistik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *