Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Journalistik tillsammans med läsarna

De senaste åren har vi sett en intressant förskjutning i vad och vilken information vi är benägna att dela med oss av på nätet. Vi behöver inte tillbringa många minuter på Facebook innan vi exempelvis ser våra vänners senaste träningspass, lyssnade låtar eller uppladdade bilder. Allt fler av till synes vardagliga aktiviteter omvandlas till koordinater och data, ibland inlåst men lika ofta öppet och sökbart.

I takt med att allt fler av våra prylar kan kopplas till internet och allt mer av vår kommunikation sker genom en telefon som alltid vet var vi befinner oss lär trenden inte avta. Fenomenet i sin extrem kallas ”lifelogging” och de riktigt inbitna har redan total koll på allt från vikt och sömn till sin hur många steg det är till jobbet. Till detta kan vi lägga all information som indirekt lämnas ut i sökningar och statusuppdateringar på Google och sociala nätverk som Twitter och Facebook. En sökning på ”vattenskada” i Google trender och på Kurrently kan exempelvis både ge intressant bakgrundsdata och case till artikeln eller inslaget.

Vad innebär det här då för oss journalister med ett uppdrag att bevaka och granska vår var vardag och samtid? I det korta perspektivet innebär det helt enkelt att det finns mer data att bygga journalistik på, för den som vet var man letar och har rätt verktyg för uppgiften. Men det innebär också, och det här är kanske än mer intressant, att vi möter en publik med helt andra vanor och inställning till att dela med sig av information om sig själva.

På Svenska Dagbladet har vi det senaste året framgångsrikt och tillsammans med våra läsare skapat datajournalistik om både räntor, hyror och förseningar i kollektivtrafiken. Gemensamt för dessa projekt är att de agerar på en typ av marknad som av olika anledningar inte fungerar och att det finns ett tydligt incitament för läsaren att dela med sig av data. Att förhandla om sin bolåneränta blir helt enkelt mycket lättare om vi har någonting att jämföra med. Har den vi jämför oss med dessutom samma bank, storlek på lån och bor i samma kvarter blir förhandlingen säkerligen än mer effektiv. Med Räntekartan har SvD tillsammans med tusentals läsare skapat ett effektivt sökarljus att använda på en till stora delar mörklagd förhandlingsmarknad.

Att skapa framtidssäker och framgångsrik journalistik handlar till viss del att förändras med sina läsare. Att vi nu exempelvis ser satsningar på mobilsajter och datajournalistik är ingen slump utan orsakat av ändrande vanor och intressen hos våra läsare. När vi ser att allt fler av våra läsare använder sig av tjänster där de loggar och delar med sig av information måste vi som journalister helt enkelt också anpassa oss.

Vilka tjänster kan vi bygga utifrån läsarnas data, vilken data kan de enkelt lämna hos oss och vilken data behöver vi för att skapa tjänster som passar dem? Hur bygger vi tjänster som både är journalistiskt intressanta och samtidigt användbara för den läsare som delar med sig av information? Den redaktion som kan svara på dessa frågor har med största sannolikhet också skapat en god grund för framgångsrik journalistik.

Johan Silfversten Bergman är utvecklingsredaktör på Svenska Dagbladet.

Bli först att kommentera på “Journalistik tillsammans med läsarna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *