Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Nordic Data Journalism Awards

Nu har vi fått kriterier för the Nordic Data Journalism Awards!

Innovationsnätverket NxtMedia i Norge och Datajournalistik-projektet i Sverige går nu ihop om ett nytt nordiskt pris for datajournalistik. Priset kommer denna första gång att delas ut på vår konferensmiddag den 22 November på Tvålpalatset, Mariatorget i Stockholm. Alla frågor kring tävlingen ställs till post@nxtmedia.no eller till Trond I. Hovland, NxtMedia, trond@hovland.com, tlf. +47 90103143.

Det nya priset har som mål att stimulera till högsta möjliga internationella nivå inom nordisk datajournalistik. Såväl kategorier som kriterier är därför anpassade till den europeiska tävlingen Datajournalism Awards, som går av stapeln i juni varje år.

Till priset går det att nominera projekt som är publicerade under 2013.

Deadline för inlämning av bidrag är 1 november.

 

Det delas ut priser i följande kategorier:

1. Datadriven undersökande journalistik – dataanvändning för att avslöja fakta

Bör ha samhällsmässig betydelse. Journalistik och användarupplevelse på högsta nivå. Utnyttjande av ett eller flera dataset skall spela en avgörande roll for projektet.

2. Att berätta med data (text, visualisering, video)

Exempel på storytelling som ger insikt genom att sätta in data i ett sammanhang. Text, grafik, video, kartor eller annan innovativ presentation av data.

3. Data-drivna applikationer

Delning av data med publiken genom tjänster som ger insikt, intuitiv navigering, enkelt återbruk och en vidare användning.

4. Öppen klass for mindre redaktioner

Gäller redaktioner med mindre än 30 journalister. Öppet for bidrag i alla de ovan nämnda kategorierna.

Generellt vill tävlingen premiera en utvecklande användning av data genom innovativ journalistik, kreativ visualisering och prov på avancerad teknisk kompetens. Bidrag kan skickas in från medieföretag eller frilansare i alla de nordiska länderna.

Juryn kommer särskilt att lägga vikt vid resursanvändning, metoder och användning av verktyg.

 

Så här skickar du in bidraget:

Gör en kortfattad projektbeskrivning (motsvarande 1-2 A4) som innehåller bakgrund och problemställning, team, datainsamling och metoder, användning av verktyg och val av publicerings- och presentationslösningar. Ta också med erfarenheter av processen och respons på projektet.

Några centrala fakta som ska finnas med:

Datakällor: Vilka data har använts och hur har de tagits fram?
Resurser: Vilka resurser användes i projektet (antal personer, budget, tid)?
Vilka metoder och dataverktyg användes i projektet?
Presentera en huvudlänk till det publicerade materialet med ev länkar till delar av det
Vilken skärmbild (länk) vill man presentera projektet med?

Juryn kommer att nominera ett valfritt antal bidrag som kommer att offentliggöras innan prisutdelningen. Sista dag för inlämning av bidrag är alltså 1 november.

Bidragen sänds in till: post@nxtmedia.no

Frågor skickas till post@nxtmedia.no eller till Trond I. Hovland, NxtMedia, trond@hovland.com, tlf. +47 90103143

Bli först att kommentera på “Nordic Data Journalism Awards

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *