Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Onödiga appar för sociala medier-research

Någon självklar definition av datajournalistik finns inte. Sociala medier, som jag själv arbetat med journalistiskt i flera år, kan med fördel också räknas hit.

Fler seminarier på Nicar än jag förväntat mig handlade om gammal hederlig research i sociala medier. Mandy Jenkins  och Robert Hernandez höll en på speed och drog i expressfart igenom en mängd coola appar och flashiga tjänster som TwXplorer, Topsy, Banjo och Geofeedia för att hitta tweets, bilder och andra inlägg från personer som befinner sig där något dramatiskt hänt.

Personligen tycker jag att sådana tjänster sällan funkar särskilt bra. Min egen erfarenhet är att det bästa oftast är att använda Twitters, Facebooks och Linkedins egna sökfunktioner, i stället för diverse appar som använder deras API:er.

Det var skönt att även höra föreläsaren Samantha Sunne säga det på sin dragning några dagar senare. Hon dissade till exempel Banjo, som jag verkligen inte fått ut något journalistiskt vettigt av trots flera rekommendationer.

Men Samantha Sunne påminde också att det på Twitter inte är särskilt effektivt att använda advanced search-fältet, utan bättre att i stället använda operators direkt i det vanliga sökfältet, typ: #nicar14 lang:sv near:baltimore since:2014-02-26 until:2014-03-02.

Rent teoretiskt bör du då få upp tweets skrivna på svenska från Nicarkonferensen, dock bara de som aktivt geotaggat sig där, något de flesta tyvärr inte gör. Vilket bevisar att sociala medier-research inte är någon exakt vetenskap (testa att bara skriva #nicar14 lang:sv så får du nog upp några resultat i alla fall).

Att döma av en del utrop i salongen när Mandy Jenkins och Robert Hernandez visade Facebooks nya sökmotor Graph Search är den en väl förborgad hemlighet även bland amerikanska journalister, trots att den är default för alla amerikanska Facebookanvändare.

Det har nämligen varit mitt allra bästa enskilda researchtips i sociala medier det senaste halvåret: Ändra språk i din Facebook under inställningar till US English, och du kommer att kunna göra sökningar av typen ”People from Sweden who live in Kyiv, Ukraine” för att hitta ögonvittnen till dramatiska händelser eller ”Men who are married to men and live in Dalarna” för att hitta case.

Linkedin, underskattad för att göra personresearch bland journalister, togs också upp en del. Här fick jag också lära mig något nytt: Om man går med i gruppen Linkedin for Journalists och medverkar på en halvtimmes webbseminarium får man gratis premiummedlemskap i Linkedin, med utökade sökmöjligheter. Ska genast undersökas!

Tobias Brandel/SvD

Bli först att kommentera på “Onödiga appar för sociala medier-research

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *