Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Utmaningar med visualisering – komplexitet vs förenkling

Två målsättningar står mot varann: vi vill göra mer avancerad grafik, men samtidigt behöver vi förenkla grafik för att den ska funka i mobilen. I bästa fall kan man behålla den önskade komplexiteten i mobilen genom att hitta ett smart gränssnitt. I värsta fall måste man plocka bort element som kräver en större skärmyta.
Explosionen i mobiltrafik verkar inte ha gått riktigt lika snabbt i USA som i Sverige, det känns som att de ligger något år efter. Propublica och andra föredragare medgav att de inte (ännu) har mobile first som övergripande tank, utan det görs snarare en anpassning till mobilen på från fall till fall. I vissa fall anpassas webgrafiken i sin helhet, ibland lyfter man bort vissa element, ibland behåller man webvyn också i mobilen och ser bara till så att det funkar (om än otympligt). Ingen av de lösningarna är förstås riktigt bra.
Om man har mobile first som utgångspunkt, som Aftonbladet har, måste steg ett vara att bli riktigt bra på enklare grafik som kan göras snabbt av reportrar och redaktörer. Man kommer långt med lättanvända program som infogr.am, datawrapper och google fusion, och grafiken funkar oftast på både webb och mobil utan specialbearbetning.
Genom att lära vanliga reportrar och redaktörer att använda sadana verktyg, kan datajournalister som har djupare kunskaper fokusera på de avancerade grafiksatsningarna.
Men parallellt med att lära ut verktygen behöver man sprida kunskap om tolkning och utgörning av statistik. Det är inte helt och hållet en myt att journalister är dåliga på matte, eller åtminstone ointresserade. Grundskolematte som skillnaden mellan median/medelvärde och procent/procentenheter borde förstås alla ha koll på. Men sammanblandningar sker redan i dag i text. Det blir förstås ännu mer förödande och pinsamt om samma felaktigheter letar sig in i en grafik. En snabbkurs i att tolka statistik for alla reportrar och redaktorer skulle inte skada.
Även en relativt enkel grafik kräver dessutom att reportern eller redaktören har ordentlig koll på (1.) vilken data som ar mest relevant och intressant och (2.) vilken typ av visualisering som blir mest tydlig och spännande for läsaren. Målet måste alltid vara att visualiseringen ska gripa tag i läsaren direkt: den måste vara lättillgänglig vid första anblicken, även om den kan erbjuda mer for de läsare som vill fordjupa sig i t ex specifika skärningar av statistiken.
sajt med skrackexempel (fel pa statistiken eller visualiseringen): wtfviz.net
Lite väl lite info för en grafik…
 tumblr_n17xqtq7ve1sgh0voo1_500
237% – i ett pajdiagram…
tumblr_n109a6gPMr1sgh0voo1_1280
Joakim Ottosson, Aftonbladet

Bli först att kommentera på “Utmaningar med visualisering – komplexitet vs förenkling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *