Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Utseende är inte allt – men väldigt mycket…

Utseende är inte allt – men väldigt mycket…

Just nu experimenterar många svenska mediehus med att utveckla de grafiska möjligheterna och formerna för storytelling online.

De flesta har begripit att besökarna ställer allt högre krav på visualisering, funktionalitet och sköna upplevelser när de tar sig an nyhetsrapportering och reportage.

Försöken är av varierande resultat och förebilderna som fungerar mobilt är få. (Förra året såg jag ingen på NICAR 13 – i år har jag sett flera lyckade exempel).

När besökstrafiken rusar från desktop till mobil (för Aftonbladet just nu cirka: 60/40 och ständigt ökande) blir jobbet extra svårt.
För som vi alla vet: ”Funkar det inte i mobilen – så funkar det inte”

Så hur gör man? 

Ja, just nu tycks läget vara att vi tar i för mycket – sannolikt av ren exprimentlust.

Tre föreläsare pratade under rubriken: I´ts not just for looks: Presentation as a storytelling tool

Självklart är alla dessa tre exempel stora mediehus med enorma resurser.

BBC News, New York Times och NPR.

Aaron Pilhofer, redaktör för den interaktiva nyhetsteamet på New York Times har 20 (!) utvecklare till sitt förforgande.

Han drog exemplet med en av de årliga, återkommande stora publikdragarna för NYT,  Oscarsgalan (som sänds i kväll)

Under flera år har det interaktiva nyhetsteamet lagt ner mycket jobb på att bygga storytelling kring världshändelsen.
Besökarna har försetts med live-tv med NYT-profiler, navigeringslistor sida vid sida med  läsar-omröstningar, cover it live-reportrar som rapporterar vad profilerna säger och vad som händer på galan, omodererat twitterflöde, spel, bildspel med hundratals galablåsor och så vidare.

Inte helt lyckad storytelling, medger Aaron Pilhofer

När teamet faktiskt började mäta exakt hur besökarna använder varje moment i det enorma utbudet tvingades man till insikten: de fattar inte vad de ska göra med allt.

(Även om mätningen visade att förvånande fem procent av besökarna faktiskt klickade sig igenom det enorma bildspelet på 500 bilder.)

Inför kvällens Oscarsgala är utbudet rensat och vinkeln tydlig: En live-tv-sändning med de båda NYT:profilerna under rubriken ”David Karr och Tony Scott bevakar Oscarsgalan”.

Kvar finns det  redaktörs-modererade flödet av kommentarer från sociala medier, läsar-omröstningen och så klart bilderna från röda mattan. Snyggt, enkelt och överblickbart för vem som helst att navigera i.

Och i mobilen ser det ut att bli helt okej.

Helene Sears, chefsdesigner för BBC:s interaktiva onlineteam gav konkreta tips för hur processen att bygga lyckad storytelling bör gå till:

1) Sätt rubriken – exakt vad är vinkeln på det som ska byggas.
2) Brainstorma med ALLA inblandade – reportrar, utvecklare, redaktörer – så att alla får klart för sig vad som ska göras och får sitt säg.
3) Kom INTE med skisser på vad du tänkt dig – det dödar all kreativitet i teamet.
4) Ta fram en prototyp och släng den framför så många ögon som möjligt så att du vet att de begriper den.
5) Gå tillbaks och brainstorma. Förfina idén. Gör den perfekt.
6) Leverera. Testa på alla devices.
7) Testa igen. Fungerar det?
8) Testa igen

Helene Sears exempel från bygget krig den brittiska tv-serien Doctor Who.

Alyson Hurt, grafikredaktör på NPR, gav det mest innovativa och roligaste exemplet om hur man byggde storytelling kring hur en helt vanlig t-shirt kommer till. Som fungerar lysande i mobilen, dessutom.

Läs mer om hur och varför:

Läs hela storyn:
/Maria Trägårdh Aftonbladet

Bli först att kommentera på “Utseende är inte allt – men väldigt mycket…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *