Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Lyckad konferens!

Det blev två helt fantastiska konferensdagar: Fullspäckat program, fullsatta salar och överbokad fest! Vi vill tacka alla som hjälpt oss under resans gång, alla engagerade talare, alla som fixat det praktiska och alla som kom dit och gjorde konferensen till det den blev.

Här kommer ett litet, litet urval av alla bilder vi har från helgen. Det inspelade materialet som sändes live finns tillgängligt här https://sh-medieteknik.solidtango.com/.

keynote_workshop

Workshop med key-note speaker Sisi Wei, ProPublica.

konferensbildkeynote1

Inledande key-note med Ben Welsh, LA Times.

fullsatt

218 journalister på plats!

livestreaming

JMM-studenter live-streamar

.keynotes3

Key note Mar Cabra ICIJ, och Ben Welsh LA TImes.

thomas-nt

Tomas Möller från NT, en av deltagarna i projektet leder workshop.

korridor

Jens Finnäs, en av workshopledarna diskuterar i pausen.

förberdelser

Det fanns både stort och smått att fixa med.

middag

Konferensmiddag på Tvålpalatset vid Mariatorget.

domare

Kristoffer Örstadius DN, en av domarna presenterade vinnarna i the Nordic Data Journalism Awards.

vinnare

Liv-Jorunn Håker Ottesen och Eirik Mehling, Sunnmørsposten tog emot ett av priserna.

vinnare2

Vinnare av 2013 Nordic Data Journalism Awards: Sunnmørsposten, Helsingin Sanomat och Aftonbladet.

Som arrangörer vill vi återigen tacka alla för en fantastisk helg! Vi som jobbat med konferensen från SH: Ester Appelgren, Gunnar Nygren, Judith Bergman, Peter Gunnarsson, Anders Green, Helge Hüttenrauch och Tommy Larsson Segerlind vill särskilt rikta ett varmt tack till våra fantastiska medarbetare i projektet från partnerföretagen.

Ses om ett år i ett annat nordiskt land!

middag2

Gunnar och Ester pustar ut.

 

 

Datajournalistik – kan det löna sig?

Varför satsar vi på HD på datajournalistik? Det, och en del annat, ska jag och en panel andra mediechefer diskutera på fredag eftermiddag på konferensen Datajournalistik i Norden – Möjligheter och utmaningar.

Det banala svaret är därför att vi är med i projektet Datajournalistik tillsammans med andra mediaföretag och Södertörns Högskola. Långsiktigt handlar det om att ställa om till en mer digital värld. Journalistiken och medierna måste följa med sin tid, det finns inget alternativ.

Datajournalistikprojektet har gett oss på HD möjlighet att under en längre tid utveckla nya journalistiska arbetsmetoder och sätt att presentera jobb. HD har inga möjligheter att avdela resurser på heltid till just datajournalistik. I det här skedet handlar det om att försöka involvera så många redaktionella medarbetare som möjligt, att visa på möjligheter och sprida kunskaper. Vi är bara i början.

Jag är övertygad om att tidningshusens digitala kanaler måste fortsätta att utvecklas. De flesta av oss är inte alls tillräckligt bra online och har inte tillräckligt många eller trogna besökare för att långsiktigt klara konkurrensen på nätet. Ett sätt att börja bygga lojalitet och frekvens är att öka inslaget av kvalificerad journalistik producerad direkt för de digitala kanalerna, bland annat med de metoder som datajournalistik erbjuder.

En ostrukturerad värld

Om några dagar slår dörrarna upp till den Nordiska konferensen om datajournalistik.

Jag har under ca ett års tid fått en viss insikt i grävande journalistik, och för mig som står lite utanför det rent redaktionella och journalistiska arbetet, har det varit ett spännande år.

Mediaåret 2013 har varit fullt av avslöjande reportage i Radio/TV/Tidningar, där vissa av de avslöjande reportagen har fått följdeffekter långt utanför våra gränser. Jag har fått stor respekt för hur dessa journalister arbetar och hur metodiskt och outtröttligt de går till väga för att hitta en bra och viktig story.

Själv kommer jag från IT-sidan, och har specialiserat mig på ostrukturerad analys. Det är mycket bra att dessa frågor även börjar anammas av journalister.

Ostrukturerad data analys (kallas ibland för Text Analys även om det inte är helt korrekt. Ostrukturerad analys innefattar även analys av röst, bild e.t.c.) används idag för att underlätta för grävande journalister. Det handlar om mycket mer än att bara göra en ”google sökning” eller ta fram ett ”word cloud”. Det kan handla om att automatiskt gå igenom tusentals dokument skrivna på olika språk samt i olika format (pdf,ms word m.m) och sedan extrahera intressanta fakta ur dessa.

Det glädjer mig att konferensens program innehåller en mängd spännande presentationer på ämnet data/ IT stöd.

Vi ses på Fredag!

//Christopher Broxe, SAS Institute AB

Höjdpunkter på konferensen

Något av det roligaste och mest intressanta på konferenser av detta slag är att titta på vad andra gjort och inspireras av dem när man skall göra egna saker. Därför kan jag verkligen rekommendera att gå alla Best practice från de olika nordiska länderna.

Jag har hyfsad koll på vad som görs på datajournalistik-fronten i Finland där både finska public service bolaget YLE och ledande dagstidningen Helsingin Sanomat gör riktigt bra och intressanta saker. Men i övrigt har jag dålig koll på våra grannländer och är därför nyfiken på vad de har lyckas producera.

På lördag är jag nyfiken på att se vad Hampus Brynolf och Tobias Brandel kommer att visa vad det gäller dataanalyser av sociala medier. Och är ni intresserade av en enkel hands-on övning där ni snabbt kan komma igång med att producera material för egna sajter rekommenderas Timeline.js med Lukas Hansson från Aftonbladet.

I övrigt så kommer SVT Pejls egen Helena Bengtsson att hålla i en lång rad hands-on övningar som är mycket nyttiga för de som vill lära sig något nytt kring avancerad excel eller SQL.

Vi ses på konferensen… Det kommer att bli grymt.

Datajournalistik i framtiden

Konferensen närmar sig med stormsteg och själv är jag väldigt nyfiken på de diskussioner som kommer hållas kring framtiden för datajournalistiken hos medieföretagen. På fredagen hålls en paneldiskussion på ämnet som jag inte missar.

Strax innan hålls också en session om hur utvecklare och journalister jobbar tillsammans på olika redaktioner, något jag tror är framtidens melodi. Det ska bli riktigt spännande och jag hoppas att det kan göra intryck på beslutsfattarna runt om i mediesverige. Intressant också med lite input från USA i form av Ben Welsh från LA Times.

Annars är konferensen en guldgruva för den som vill lära sig om datajournalistik från grunden. Det finns ett flertal hands-on-kurser båda dagarna som jag egentligen tycker att varenda journalist som inte har kunskaper sedan tidigare borde gå på. Google Fusion Tables med Anna och Thomas från NTM, eller någon av excelkurserna är självklara val, men också Jens Finnäs ”The data journalism toolkit: the essential online tools that everyone should know” lär vara riktigt nyttig och det kommer säkert resultera i många knäck ute i landet från dem som går dit. Sedan måste jag så klart slå ett slag för dubbelpasset med Tableau Public som Peter Grensund håller i där jag och Tobias Brandel från SvD är sidekicks, ett riktigt kraftfullt analysprogram som tillåter även oss som inte kan koda själva att visualisera data interaktivt på webben!

/Micke Tjernström, Mittmedia

Datajournalistik med glimten i ögat

Sisi Wei kommer att hålla i flera programpunkter, ser jag när jag tittar igenom programmet till den nordiska konferensen om datajournalistik.

Hon var även med vid 2013 CAR – Investigative Reporters & Editors konferens om datajournalistik i Kentucky, USA, i tidigare i år – och stod då för en av de roligaste föreläsningarna. Här är länken till den – bläddra med piltangenterna:

sisiwei.com/nicar-making-interactive-fun

Jag ser verkligen fram mot konferensen (bara en sådan sak som att vi kommer att få veta mer om isländsk datajournalistik!) och hoppas att det blir lika trevlig stämning som i Kentucky. En av de stora behållningarna där var att alla i ens närhet hela tiden var redo att hjälpa till om man inte förstod eller hängde med.

/Joachim Kerpner

De nominerade

Det är precis en vecka kvar till konferensen Datajournalistik i Norden och nu har NxtMedia i Norge offentliggjort vilka bidrag som tävlar i vår gemensamma tävling The Nordic Data Journalism Awards.

Länk till listan finns här:

http://nxtmedia.no/nyheter/hard-kamp-om-nordiske-priser/

Längst ner finns också domarna namngivna.

För den som vill veta mer om bidragen kommer de att presenteras kort på seminariet ”The Data Journalism Awards” kl 12:30 (Track 2) fredagen den 22:a november på Södertörns högskola. Men programpunkten har hård konkurrens av andra sessioner såsom debatt kring tillgängligheten av öppna data i Sverige, Räntekartan på SvD samt en grundläggande hands-on-övning i Excel.

Det går inte att föranmäla sig till något av de seminarier och workshops som ges på konferensen. Istället är det först till kvarn som gäller. Så studera gärna programmet ordentligt innan konferensen äger rum.

För de som undrar är platserna till konferensen nu helt slut. Men, vi kommer att livesända och länk till de kommande sändningarna syns här uppe till höger på bloggen.

Känslotermometer gav Times seger

Sista veckan i september avgjordes ett tvådagars hackaton i London med lag från sex brittiska dagstidningar. Temat för tävlingen var hur man skulle kunna förnya kommentarsfälten – ”re-imagine commenting”.
Laget från The Times vann med sin ”känslotermometer”, med hjälp av ”sentiment analysis” gjorde man en termometer som visade om de samlade kommentarerna var positiva eller negativa. Andra lag kom bl a från Guardian som gjorde etiketter som varje kommentator skulle lägga till för att kunna urskilja t ex experter, ögonvittnen osv.
Hela tävlingen finns på:

http://www.journalism.co.uk/news/the-times-team-wins-hackday-on-re-imagining-commenting-/s2/a554288/

Nordic Data Journalism Awards

Nu har vi fått kriterier för the Nordic Data Journalism Awards!

Innovationsnätverket NxtMedia i Norge och Datajournalistik-projektet i Sverige går nu ihop om ett nytt nordiskt pris for datajournalistik. Priset kommer denna första gång att delas ut på vår konferensmiddag den 22 November på Tvålpalatset, Mariatorget i Stockholm. Alla frågor kring tävlingen ställs till post@nxtmedia.no eller till Trond I. Hovland, NxtMedia, trond@hovland.com, tlf. +47 90103143.

Det nya priset har som mål att stimulera till högsta möjliga internationella nivå inom nordisk datajournalistik. Såväl kategorier som kriterier är därför anpassade till den europeiska tävlingen Datajournalism Awards, som går av stapeln i juni varje år.

Till priset går det att nominera projekt som är publicerade under 2013.

Deadline för inlämning av bidrag är 1 november.

 

Det delas ut priser i följande kategorier:

1. Datadriven undersökande journalistik – dataanvändning för att avslöja fakta

Bör ha samhällsmässig betydelse. Journalistik och användarupplevelse på högsta nivå. Utnyttjande av ett eller flera dataset skall spela en avgörande roll for projektet.

2. Att berätta med data (text, visualisering, video)

Exempel på storytelling som ger insikt genom att sätta in data i ett sammanhang. Text, grafik, video, kartor eller annan innovativ presentation av data.

3. Data-drivna applikationer

Delning av data med publiken genom tjänster som ger insikt, intuitiv navigering, enkelt återbruk och en vidare användning.

4. Öppen klass for mindre redaktioner

Gäller redaktioner med mindre än 30 journalister. Öppet for bidrag i alla de ovan nämnda kategorierna.

Generellt vill tävlingen premiera en utvecklande användning av data genom innovativ journalistik, kreativ visualisering och prov på avancerad teknisk kompetens. Bidrag kan skickas in från medieföretag eller frilansare i alla de nordiska länderna.

Juryn kommer särskilt att lägga vikt vid resursanvändning, metoder och användning av verktyg.

 

Så här skickar du in bidraget:

Gör en kortfattad projektbeskrivning (motsvarande 1-2 A4) som innehåller bakgrund och problemställning, team, datainsamling och metoder, användning av verktyg och val av publicerings- och presentationslösningar. Ta också med erfarenheter av processen och respons på projektet.

Några centrala fakta som ska finnas med:

Datakällor: Vilka data har använts och hur har de tagits fram?
Resurser: Vilka resurser användes i projektet (antal personer, budget, tid)?
Vilka metoder och dataverktyg användes i projektet?
Presentera en huvudlänk till det publicerade materialet med ev länkar till delar av det
Vilken skärmbild (länk) vill man presentera projektet med?

Juryn kommer att nominera ett valfritt antal bidrag som kommer att offentliggöras innan prisutdelningen. Sista dag för inlämning av bidrag är alltså 1 november.

Bidragen sänds in till: post@nxtmedia.no

Frågor skickas till post@nxtmedia.no eller till Trond I. Hovland, NxtMedia, trond@hovland.com, tlf. +47 90103143

21 platser kvar!

Vi har de senaste veckorna fått med oss nya talare såsom Hampus Brynolf från Intellecta, Tommy Kaas från Kaas&Mulvad, Anders Norrlid från RKA, Peter Grensund från Journalism++ och Olle Zachrison från Svenska Dagbladet. Den största delen av programmet är dock helt baserad på vad de ingående medieföretagen i vårt projekt gör och har gjort som har med datajournalistik att göra. De kommer att visa upp case och hålla i hands-on-pass. Om några veckor kommer också personer från medieföretagen att berätta mer här på bloggen om sina förväntningar på konferensen och ge exempel på case de har jobbat med.

När vi började skissa på upplägget tidigt i våras tänkte vi oss ett maxantal på 150 deltagare. Vi bokade lokalerna och anpassade budgeten.

Men, intresset för datajournalistik har visat sig vara otroligt stort och det räckte med ett litet, oansenligt twitterinlägg för att 2/3 av platserna skulle sälja slut. I skrivande stund är det 21 platser kvar. Vi kommer att utöka antalet platser så att så många som möjligt ska få gå! Just nu siktar vi på att kunna ta emot 200 konferensdeltagare.

Här nedan syns en liten sammanställning över deltagarna, som ni ser ligger Sveriges Radio och Aftonbladet i topp just nu. Men det kanske ni andra kan ändra på!
 

 

Ni som ännu inte anmält er, gör det på www.sh.se/datajournalistik2013.

Den 26:e kommer vi att annonsera i tidningen Journalisten. Annonsen är inplanerad sedan länge.

Frågan är vad som kommer ge mest effekt – twitter eller papperstidningen?

Vi kommer att sända live från konferensen förmodligen här på bloggen och kanske också på andra ställen, så de som inte får plats kan följa innehållet på distans. Våra studenter på journalistutbildningen som jobbar med livesändningarna kommer också att ge sig ut i pausvimlet och göra mindre reportage. Materialet kommer självklart också att finnas tillgängligt i efterhand.

1 2 3 4 5 6 11