Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

Geosökning – en underutnyttjad metod

–          Har du sett något? Har du bilder? Tipsa oss på epost xxx.yy@se.se eller ring 08-1234567.

Det är sedan några år mer eller mindre regel vid större eller mindre nyhetshändelser att vi lägger ut efterlysningar för att få de där ögonvittneskildringarna, eller bilderna från den dramatiska nyhetshändelsen.

Ibland lyckas den, ibland inte.

Vilken redaktion som publiken hör av sig till – om den över huvudtaget hör av sig – tror jag dock mer har att göra vilken relation redaktionen har byggt upp med sin publik, än en klatschig efterlysning eller en tipspeng. En redaktion som visar sig intresserad av sina läsare/lyssnare/tittare, en redaktion som lyssnar och svarar, har bättre förutsättningar att få snabba tips även vid akuta nyhetshändelser.

Föreläsingen ”Dig deeper with social tools” av Doug Haddix (Kiplinger program/Ohio state University) och Mandy Jenkins (Digital First Media), handlade dock mer om hur redaktionerna  själva kan vara aktiva och bl a leta upp människor när det bränner till eller vi vill veta mer om vad som händer vid en speciell plats. Exempel på en rad nya eller mindre kända verktyg presenterades, som kan utveckla den snabba journalistiken på ett spännande sätt. De mest intressanta handlade om Geo-sökning.

I en tid där snart varenda människa lägger upp Instagrambilder, Twitter eller Facebookstatusar i en allt tätare takt, kan Geo-sökning bli en effektiv journalistisk metod. Inte minst i Sverige.

De flesta redaktioner söker på t ex Twitter vid händelsenyheter eller skickar ut frågor och efterlysningar även där, men med hjälp av de verktyg som presenterades kan du ringa in de personer, eller i alla fall de konton  som i ett visst område är aktiva ide sociala medierna.

Ett par exempel är Ban.jo och Geofeedia. Med hjälp av de sökverktygen kan du zooma in ett verkligt specifikt geografiskt område och se vilka som skriver och vad som skrivs där just nu. (om inläggen/bilderna gjorts offentliga, vilket så klart varierar.) Om det brinner, eller en sprängladdning briserat, kan du alltså söka efter vilka som gjort inlägg eller lagt ut bilder därifrån på Twitter, Instagram eller kanske FB osv…

Mappeo är ett annat program, som kan göra Geo-sökningar på utlagda Youtube-klipp.

Det finns säkert reportrar som redan använt sig av detta arbetssätt, men särskilt utbrett tror jag inte att det är. Geo-sökning, en underutnyttjad journalistisk metod, således.

Andra sökprogram för sociala medier som det tipsades om på denna inspirerande föreläsning, kan du se i länken för hela pp-presentationen:  www.slideshare.net/mandyjenkins

/Markus Boger, Sveriges Radio

Bli först att kommentera på “Geosökning – en underutnyttjad metod

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *