Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

James Bond framkallade gåshud

Höjdpunkten under första dagen på CAR 2013 var James Bond. Under rubriken ”Information design and crossing the digital divide” berättade Chris Canipe, Wall Street Journal, och Helene Sears, BBC, om hur de har utvecklats till digitala journalister. I Chris fall gick han från att vara singer-song-writer via reklamdesigner till digitalreporter. Gemensam nämnare för alla tre jobben: storytelling.

Helene Sears (som började som arkitekt) visade flera exempel på visualiseringar av data som var fantastiskt välgjorda. Hon beskrev hur flera BBC-journalister hade fått i uppdrag att se varenda Bond-rulle och notera antal gånger han kysste en kvinna, hur ofta han sade ”shaken, not stirred” och så vidare.

När hon fått in alla data, filmer, bilder mer mera byggde Helene upp en fantastisk sajt med hjälp av något som kallas Parallax Scrolling. Det ger en gåshudsframkallande 3D-effekt och här är resultatet:

http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-20026367

Bond

Lika välgjord och kul var möjligheten att skriva in sin egen vikt och längd och få fram vilken olympisk deltagare i OS 2012 man liknar mest. Helene själv liknade mest en australiensisk cyklist. (Här är länken till ”Your olympic athlete body match”, men det verkar som kalkyleringen har slutat fungera):

http://www.bbc.co.uk/news/uk-19050139

Ytterligare en spännande BBC-visualisering gjorde de när jordklotets befolkning närmade sig sju miljarder. Skriv in din födelsedag och få reda på vilket ”nummer” du är på planeten:

http://www.bbc.co.uk/news/world-15391515

Jag är nummer tre miljarder

Här är Helene Sears fyra gyllene regler:

1 Meet audience needs – 2 Tell a story – 3 Rewarding content. Help the user understand that the story matters, and make it sharable. – 4 Striking visuals. Push visual boundaries, and wherever possible have fun

Här är en sajt där BBC har samlat sin interaktiva grafik:

bbc.com/newsgraphics

Nästa guldkorn under dagen var föredraget ”Dig deeper with social tools” av Mandy Jenkins och Doug Haddix, som handlade om hur man kan tömma Facebook och Twitter på oväntad information. Slå till exempel in ”carlbildt” på sajten foller.me, så får du en analys av allt som Sveriges utrikesminister gjort på Twitter.

På topsy.com kan man bland annat hitta gamla tweets och på ban.jo (finns även som app) kan man se var twittrare är just nu, eftersom tweetarna geolokaliseras. En liknande tjänst finns på corp.geofeedia.com.

Samma sak, fast för YouTube, finns på mappeo.net – där kan du se vilka filmer som lagts upp inom ett speciellt geografiskt område. Till exempel vilka som lade ut filmer när Sandy överföll USA:s kust.

Och på allmytweets.net kan man skriva in en twittrare och du får alla hens tweetar samlade.

Sista föredraget jag gick på denna första konferensdag var ”Visualizing networks and connections”. Kevin Connor från Public Accountability Initiative berättade om hur de katalogiserar USA:s makthavare och hittar dolda länkar mellan dem. Det gällde inte bara amerikanska makthavare, utan även till exempel Stefan H&M Persson. Mycket imponerande.

Dessa fakta finns på sajterna public-accountability.org, ittlesis.org och theyrule.net.

Irene Jay Liu berättade sedan om Reuters 18-månaders satsning på att skapa en interaktiv sajt om det allt mäktigare Kina:

connectedchina.reuters.com

Reuters har omkring 100 reportrar runtom i Kina, och all deras kunskap har använts för att göra denna sajt (finns också som app) till en fantastisk informationskälla för den som vill se de dolda strukturerna i världens kommande supermakt number one.

Joachim Kerpner, Aftonbladet

 

Bli först att kommentera på “James Bond framkallade gåshud

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *