Blogg / Datajournalistik

Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan

”Monetizing your work”

För ett kommersiellt mediehus väcker datajournalistiken onekligen en del frågor om intäkter. Hur tjänar vi egentligen pengar på något som ofta tar lång tid att ta fram och inte sällan har ett begränsat publiceringsfönster? Under rubriken ”Monetizing your work” gjorde Tommy Kaas, Nils Mulvad och Burt Herman idag ett försök att besvara den angelägna intäktsfrågan. Tyvärr kom samtalet till stor del att handla om att skapa nya tjänster och företag snarare än tjäna pengar på nuvarande produkter.

Burt Herman som är en av grundarna till företaget Storify berättade om hur Storify kom till och vad han som tidigare var journalist lärt sig av att utveckla ett startupföretag i Silicon Valley. Storify är i korthet en social webbtjänst som låter användare berätta historier genom att foga ihop Facebookuppdateringar, Tweets och Instagrambilder i en berättelse.

Även om vi hört dem förut fanns det i Hermans presentation ett antal nyckelpunkter som jag tror kan vara till nytta för den som vill skapa kommersiellt framgångsrik datajournalistik.

Tänk stort (och rätt) från början
Nyckeln till framgång är att skapa en skalbar produkt. Lös ett problem som delas av många och se till att produkten har möjlighet att växa med tiden och tillsammans med läsarna.

Anpassa dig snabbt till din publik
Burt Herman argumenterade för att publicister traditionellt sätt är dåliga på att förstå och anpassa sig till sin publik. Här menade Herman att det finns mycket att lära av lyhörda startups. Att i ett tidigt skede lyssnat på och utvecklat efter användarnas önskemål har varit en framgångsfaktor för Storify.

Skaffa bättre självförtroende
Journalister måste bli bättre på att sälja sig själva och sitt arbete. Herman menade att de också måste ha självförtroendet att se att deras arbete kan växa till något större bortom den ursprungliga publiceringen.

Annonsera inne i produkten
Herman föredrar inbyggda annonser och sponsormeddelanden i produkten istället för bannerannonser runt om den. På så sätt menar Herman att annonserna blir en del av upplevelsen och att affären byggs tillsammans med läsarna i en större utsträckning. Även om detta kan vara mycket svårt att applicera på en oberoende och granskande journalistik kan nog både läsare och mediehus vinna på annonser som harmoniserar mer med sitt innehåll (läs till exempel om Bonniers intressanta annonsexperiment här).

Bli först att kommentera på “”Monetizing your work”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *